KELEBIHAN AL-QURAN
1.Membaca Dan Mengamal Al-Quran
• Rasulullah s.a.w bersabda :
“Barangsiapa yang membaca al-Quran dan mengamalkannya, maka Allah akan menganugerahkan pakaian kebesaran(mahkota) kepada kedua-dua ibu bapanya pada hari kiamat yang pancaran sinarannya lebih bagus daripada sinar matahari. Maka bagaimana pendapatmu tentang orang yang mengamalkannya”.
• Rasulullah s.a.w. bersabda :
“Orang yang mahir dalam membaca al-Quran kelak tempatnya bersama para nabi dan para rasul, sedangkan orang yang gemar membaca al-Quran tetapi tersangkut-sangkut (tidak pandai membaca), dia mendapat dua pahala (satu pahala kerana kegemarannya membaca al-Quran dan satu lagi pahala kerana susahnya membaca).
• Sabda Rasulullah s.a.w. lagi :
“ Umatku yang paling mulia ialah orang yang hafal al-Quran dan ahli yang solat malam”.
2.Kesimpulan :
Di antara kesan membaca al-Quran ialah :
- Dapat menenang dan mententeramkan hati yang resah gelisah
- Dapat mengangkat darjat dirinya dan kedua ibu bapanya di akhirat kelak
- Rumahnya akan mendapat berkat serta tidak dimasuki oleh syaitan.
- Dapat melembutkan hati yang keras
3.Kelebihan menghafal Al-Quran di antaranya :
- Diberi pahala yang berlipat ganda
- Mendapat kedudukan yang sangat tinggi di sisi Allah
- Doanya sentiasa dimakbulkan oleh Allah
- Tubuhnya tidak akan disentuh oleh api neraka.
SUKATAN @ TARGET :
Sedang di kemaskini........
SISTEM MENGHAFAZ AL-QURAN DI ANTARANYA :
PENGENALAN.
PENGENALAN.
1. TALAQQI ( BACA MENGIKUT GURU )
- Iaitu pelajar mengikut bacaan ustaz sambil diperbetulkan mana-mana bacaan yang salah.
- Membetulkan bacaan pelajar dari segi hukum -hukum tajwid
- Melatih pelajar membaca dengan suara yang nyata , jelas dan merdu dengan bacaan sederhana iaitu tidak terlalu laju atau terlalu perlahan
- Untuk menentukan ayat-ayat yang akan dihafal oleh pelajar.
2. HIFZ JADID (HAFALAN BARU)
- Iaitu menghafal ayat-ayat baru yang telah di talaqqi bersama ustaz.
- mengingati ayat-ayat baru yang telah di talaqqi
- menambah jumlah hafalan
3. MURAJAAH ( MENGULANG )
- Iaitu membaca di hadapan ustaz hafalan lama untuk memastikan tidak lupa dan memperbetulkan hukum-hukum Tajwid.
4. DIARI HARIAN HAFIZ ( REKOD HARIAN )
Tujuan :
• Untuk merekod pencapaian harian pelajar.
• Untuk mengetahui ayat yang perlu dibaca dan tempat berhenti.
• Memudahkan ibu bapa / penjaga menyemak hafalan semasa pelajar.
• Menghidupkan budaya membaca bersama keluarga di rumah
PERLAKSANAAN
TALAQQI
- Pelajar bermusyafahah iaitu mengikut bacaan ustaz.
- Pelajar mendengar dengan teliti bacaan ustaz dari segi makhraj, panjang, pendek, dengung dan lain-lain hukum-hukum tajwid dengan melihat pergerakkan mulut guru apabila guru membaca atau menugur
- Hendaklah memerhati juga tempat wakaf dan ibtida’ ayat-ayat yang dibaca ustaz
- Akhirnya hendaklah menghafal ayat-ayat tersebut dengan suara yang kuat, nyata dan tidak laju
2- HIFZ JADID
- Menghafal ayat-ayat yang telah ditalaqqi dengan ustaz
- Membaca dengan suara yang kuat dan tidak laju semasa menghafal yang dapat didengari oleh rakan-rakan disebelahnya
- Hendaklah mengulangi hafalan ayat ke ayat (contohnya ayat 1sebanyak 10 kali) atau mengikut kemampuan
- Bila ingat ayat 1 baru berpindah ke ayat 2 dan seterusnya.
- Jika ayat terlalu panjang, boleh juga menghafal dari baris ke baris
- Hendaklah menghafal secara tadwir (tidak terlalu laju) dan meraikan hukum-hukum tajwid
- Apabila telah ingat hafalan, mintalah rakan menyemak bacaan, kemudian bolehlah membacanya di hadapan ustaz.
3- MURAJAAH
- Hendaklah membaca mengikut tertib sekurang-kurang 4 @ 5 m/s dengan guru setiap hari atau seperti yang telah ditentukan oleh guru.
- Selain baca dengan guru bacalah juga Murajaah sendiri sekurang-kurangnya satu juz setiap hari
- Menghafal dengan suara yang kuat dan nyata yang dapat didengari oleh rakan di sebelahnya
- Hendaklah membaca dengan tadwir serta meraikan hukum-hukum tajwid
- Ulangilah hafalan ayat ke ayat atau mengikut kemampuan. Bila telah ingat, bacalah dengan guru